Le véhicule électrique permet de réduire d’une part la quantité de CO2 émise lors de déplacements et d’autre part les émissions polluantes néfastes pour la santé.
Subsidy for electric or gas vehicles
equiwatt encourages the purchase of electric vehicles because they are more efficient and reduce greenhouse gas and particle emissions in urban areas.
Amount of the grants
Véhicule 100% électrique neuf ou d’occasion | Quadricycle électrique | Electric scooter or motorbike |
CHF 1’000.- (max 10% du prix d’achat) Capacité de la batterie entre 40 et 59.9 kWh Bonus : complément de CHF 1’000.- pour une capacité de batterie < 40 kWh | CHF 1’000.- (max 10% du prix d’achat) | CHF 500.- (max 20% du prix d’achat) |
HOW TO APPLY FOR A GRANT
- Buy your vehicle from a local dealer
- Complete and submit the application form below no later than 6 months after the purchase of the vehicle
- Attach a copy of the purchase invoice (proof of payment), a copy of the vehicle registration document and a copy of the vehicle's energy label
If you do not have access to the internet, you can contact equiwatt (tel: +41 24 423 65 55) or send us the paper form
grant application form
Subsidy for soft mobility
Other subsidies for soft mobility in Yverdon-les-Bains:
The town of Yverdon-les-Bains also encourages soft mobility and public transport via its Yverdon Durable platform:
- Electric bike
- Bicycle
- Public transport pass
FAQ
The production of an electric car is somewhat more polluting than that of a combustion engine car. Therefore, an electric car, compared to a traditionally powered vehicle, is only better for the environment if it is well used, well chosen and if a suitable (renewable) electricity mix is used.
Vous trouverez une liste comparative des nouveaux modèles de voitures en fonction de leur impact sur l’environnement et la santé sur : www.ate.ch/themes/voiture/ecomobiliste
You can also compare the environmental impact of different vehicles with the Paul Scherrer Institute's calculator available on the TCS website: https: //www.tcs.ch/fr/tests-conseils/conseils/achat-vente-vehicule/recherche-auto-comparaison.php
In general, the energy efficiency of the electric car is 3x better than that of the internal combustion engine car. Thus, even if its production has a slightly greater impact, the electric car has a much better environmental record over its lifetime. Moreover, the prospects for technological development, particularly in the area of recycling, will make it possible to improve this ecological balance.
La voiture électrique n’émettant pas ou peu d’émissions de CO2 pendant son utilisation, son incidence sur l’environnement s’exprime différemment et à d’autres niveaux. La fabrication de grosses batteries consomme de l’énergie et d’énormes quantités de matières premières, tel que le cuivre, le cobalt, le nickel, le lithium ainsi que divers autres métaux. En raison des problèmes qu’elles engendrent, les lourdes batteries nécessaires pour assurer des grandes autonomies ne peuvent pas être gratifiées de note écologique positive. Ainsi, pour qu’un véhicule électrique soit écologique, il doit être petit, léger et doit également être soumis à des normes d’efficience et sa puissance d’accélération doit être modérée. Pour cette raison, équiwatt limite la subvention aux véhicules dont la capacité de la batterie ne dépasse pas 59.9 kWh en favorisant la catégorie inférieure à 40 kWh (selon l’analyse de l’Ecomobiliste 2021).
The purchase price of electric cars is high. But the running costs of an electric car are lower than those of a car with a combustion engine.
Running and purchase costs of an electric car and a diesel car (comparison based on a small car available on the market):
Type | Awards | Cost of energy | Consumption per 100 km | Energy costs per 100 km |
Diesel engine | CHF 20'000.00 | CHF 1.90 / litre diesel | 3.3 litres | CHF 6.30 |
Electric motor | CHF 30'000.00 | CHF 0.18 per kWh | 15.1 kWh | CHF 2.70 |
In addition, these cars do not require emission services and have fewer high-wear parts, which further reduces running costs.
Compared to petrol or diesel, the batteries used in electric cars have a low energy density. Pure electric cars therefore have a range of 150 to 500 km. For most daily trips, this is already sufficient, as the average distance travelled per trip (round trip) is 32 km (source: SFSO 2021). In addition, the network of charging stations is well developed and continues to grow.
You can find more information about the charging stations in Yverdon-les-Bains here
USEFUL LINKS
- Pour comparer l’impact environnemental des véhicules : www.ate.ch/themes/voiture/ecomobiliste
- Pour comparer l’empreinte carbone des différents véhicules, le calculateur du TCS par l’institut Paul Scherrer : www.tcs.ch
- To find out which vehicles have the A energy label: co2auplancher.ch/en-ch/home